הבגד עושה את האדם או האדם עושה את הבגד? הסטוריה, אפנה ושמלה שחורה....

9:35


כל מה שרציתם לדעת ....
השמלה השחורה ומה היא סימלה ?
ולמי חגגו 100 למרות שהיא כבר לא בחיים?


הבוקר הוזמנתי לקניון רמת אביב ..והפעם לא לשופינג אלה כדי לקבל השראה קצת אחרת ..
לצלילי מוזיקה 

לו אדית פיאף הייתה בחיים היום, היינו חוגגים לה את יום הולדתה ה- 100 . הזמרת הצרפתייה שהפכה לסמל הרפובליקה הצרפתית ממש כמו מגדל אייפל הייתה דמות  צבעונית, אך להופעותיה לבשה תמיד שמלה שחורה קטנה, הופעה שהייתה מזוהה אתה.
קניון רמת אביב מצטרף לחגיגות המאה בהצדעה מיוחדת  של מעצבי אופנה ישראליים שיעצבו על מוזות ישראליות את התרגום שלהם לשמלה השחורה והקטנה – השמלה שאפיינה את פיאף, וללא ספק מיתוס צרפתי אלמותי נוסף.
הקריירה הבימתית של פיאף החלה בשנת 1936, כשלואי לפלה, בעלי קברט אלגנטי בשאנז אליזה ששמע אותה שרה ברחובות שסביב כיכר אטואל, זימן אותה לאודישן והתלהב מקולה. זה היה קול מחוספס אך בעל גוון מיוחד ועמוק, ואף שלא היה לה כל ניסיון הוא העלה אותה לבמה בפני כל המי ומי של פאריס.
אדית פיאף סימנה את ראשית תור הזהב של השאנסון הצרפתי - שנמשך בין 1980-1960 – היא היתה ונשארה, עד היום, הכוכבת המפורסמת ביותר מחוץ לגבולות צרפת.
בגיל 47 זמרת השנסונים הנודעת, מתה בביתה מסרטן הכבד, והשאירה אחריה חלל גדול למרות היותה פטיט נצחית. פריז התאבלה והמונים התאספו ברחובות סביב בית הקברות הידוע "פר לאשז" לחלוק לה כבוד אחרון.
מעל הכול היה קולה  - עמוק, חזק, מרגש, מטלטל, יחיד במינו. ידידה הטוב ז'אן קוקטו אמר בהספדו לפיאף כי "זהו קול הרחוב, קול הגשם והרוח, אור הירח הכסוף שחודר לכל הנשמות בעיר".

השמלה השחורה הקטנה
שאלת מיליון הדולר של עולם האופנה היא ללא ספק, האם הבגד עושה את האדם או האדם עושה את הבגד. במקרה של השמלה הקטנה השחורה יש קונצנזוס , השמלה עושה את המתלבשת בוודאות.פיאף בחרה את השמלה השחורה הקטנה כאאוטפיט הקבוע שלה ונהגה להתהדר בה בכל אחת מהופעותיה.

התערוכה : שנסון לשמלה השחורה
כמחווה ליוצרת האגדית וליצירה הישראלית, 12 מעצבי אופנה ישראליים בחרו 21 מוזות ישראליות ועליהן 21 שמלות שחורות שעוצבו במיוחד לפרויקט.
רשימת המעצבים כוללת את: עידן לרוס, שי שלום, מאיה נגרי, יניב פרסי, יוסף, דורית שדה, הילה חזן ועדי צוקרמן, אלמביקה, שוגרדדי, גדי אלימלך, רזילי (בעיצוב מיוז – גל שנפלד)
המוזות הישראליות כוללות את : אניה בוקשטיין, יעל גולדמן, רונית אלקבץ, נסטיה ליסנסקי, סנדרה שדה, יובל שרף, אפרת גוש, ליאת אשורי, קרן מור, מיה דגן, חן אמסלם ומיטל וינברג אדר.

12 השמלות הוצגו בשדרה צרפתית אשר "צמחה" בקומת הכניסה של הקניון- על משטח דמוי מדרכה עתיקה מרוצפת וברקע מתנגנים השירים הבלתי נשכחים של אדית פיאף. לצד כל שמלה יוצג הצילום של המוזה הישראלית לבושה בשמלה השחורה שעוצבה לתערוכה.


המעצבים המשתתפים בתערוכה מספרים על ההשראות לעיצוב השמלה השחורה
מביאה לכן כאן חלק מהמוזות של המעצבים:

 PERSY  יניב פרסי -  "רציתי ליצור שמלה נקייה בגזרה קלאסית אך מחמיאה, צללית ארוכה ומאופקת - CLASSIC BLACK DRESS,  תוך דגש טקסטוראלי של חריזות בעבודות יד, פרנזים מחורזים ורקמה ידנית שיוצרים מראה גלאמי ומסתורי ומביאים לתנועה של הבגד יחד עם תנועת הגוף"



 יוסף – הכינוי שהיה לאדית פיאף "לה מום פיאף" (ילדת הדרור בעגה צרפתית) זה השם שנתן לי השראה לשמלה. והחיים הסוערים ומלאי התשוקה שלה. השמלה עשויה מבד תחרה ועלייה רקמות של סברובסקי , אבנים ונוצות לבנות על רקע שחור. השרוולים הם מעור והגזירה בסילואט של שנות ה- 20 , עם טוויסט בשרוול . שמלה "פטיט" שמו שהייתה אדית בעצמה.
 שי שלום-. "כמעצב האמון על החדש והעכשווי בחרתי לגשת לארכיב הדגמים שבסטודיו , בחרתי מאוסף הדגמים , שמלה שעוצבה ב1999 . הדגם אשר מציג את מהות  "הקטנה והשחורה" מעניק תוקף למונח "על זמני" כאשר התוקף האופנתי נשאר רלוונטי גם לעונת החורף הקרובה ולבאות אחריה. שמלה באורך הברך עם מפתח צוואר עמוק העשויה מצמר גמלים שנצבע לגוון שחור אספלט."

שוגרדדי, המעצבת מיה גיגי– "התשוקה שלי לאופנה תמיד מתחדשת והמוזה משתנה בהתאם לרוח הנושבת בחיים שלנו, אבל השמלה הקטנה כמו אבן יסוד בעולם האופנה, תופסת מקום כל פעם מחדש לצד כל אותם טרנדים שמגיעים ועוזבים היא לעומתם מסתבר לעולם נשארת , ליאת אשורי (המוזה הישראלית שלי) בעיניי משדרת נשיות מבלי להשתמש במיניות ולכן רציתי  שהשמלה תעביר ותשדר  את התחושה שלי , אדית פיאף כמו השמלה הקטנה תמיד נשארת אחת ויחידה ומיוחדת וגם היא בצניעות שידרה נשיות עוצמתית ובאלגנטיות בדרכה הקלסית הכובשת , בשבילי פיאף על זמנית. "


11. קום איל פו, המעצבת שרון דאובה- "לא מסתכלות רק בקנקן. שמלה שחורה שמשדרת קשיחות במבט ראשון, ובמבט שני נחשף בד הג'קארד שממנו היא עשויה, ומתאפיין ברכות וטקסטורה תלת מימדית של פרחים. גזרת השמלה צרה ומפוסלת, עוקבת אחרי קימורי הגוף ומדגישה אותם, נאמנה לתבנית הקלאסית והעל זמנית של השמלה השחורה הקטנה אך גם כה שונה. חן אמסלם המוזה של השמלה, בהתאמה מפגינה ביופיה רכות ומתיקות ובה בעת גם קשיחות וחוצפה כשצריך. יחדיו שתיהן מבהירות כי מה שאת רואה, הוא לאו דווקא מה שאת מקבלת"

צילמה מיטל וינברג אדר
התערוכה פתוחה לקהל הרחב עד 15-2-2016 ממליצה להגיע 



תמשיכו לעקוב
גם באינסטגרם 
ובערוץ היוטיוב שלי

אוהבת ליאתוש

You Might Also Like

0 תגובות

My Work

My work on vogue Italy

A post shared by Who Wants To Be A Fashionista? (@whowantstobeafashionista) on

Popular Posts